Prinip Pengajaran dan Pembelajaran

Prinsip pengajaran dan pembelajaran yang dicadangkan hendaklah mempertimbangkan kemampuan, kebolehan, keupayaan dan kesediaan murid-murid mengikut peringkat perkembangan mereka.
prinsip-prinsip tersebut hendaklah :
  1. Berstruktur dan dirancang mengikut langkah demi langkah secara terperinci untuk membolehkan murid-murid menguasai setiap peringkat kemahiran yang diajar.
  2. Mempunyai unsur-unsur mudah ubah bagi membolehkan penyesuaian aktiviti dengan keupayaan setiap murid.
  3. Dapat memberi pengukuhan terhadap setiap kemahiran yang diajar dan dipelajari oleh murid-murid sehingga menjadi mantap.
  4. Menentukan pencapaian ke tahap optima yang dapat dipelajari oleh setiap murid untuk mengelakkan kekecewaan dan perasaan jemu.
  5. Memberi penekanan kepada rangsangan dan ulangan.
  6. Menghadkan konsep atau kemahiran yang diajar dalam satu-satu masa untuk memberi pengalaman kejayaan kepada murid-murid.
  7. Mengelakkan murid-murid menjalankan tugas yang kompleks.
  8. Berkaitan rapat dengan objektif pelajaran, masalah situasi yang dapat difahami dan persekitaran murid-murid itu sendiri.
  9. Sentiasa mempunyai aktiviti yang mengukuhkan koordinasi motor kasar dan motor halus.
  10. Memberi peluang kepada kanak-kanak untuk menggunakan kreativiti mereka.

0 comments:

Post a Comment