prinsip-prinsip tersebut hendaklah :
- Berstruktur dan dirancang mengikut langkah demi langkah secara terperinci untuk membolehkan murid-murid menguasai setiap peringkat kemahiran yang diajar.
- Mempunyai unsur-unsur mudah ubah bagi membolehkan penyesuaian aktiviti dengan keupayaan setiap murid.
- Dapat memberi pengukuhan terhadap setiap kemahiran yang diajar dan dipelajari oleh murid-murid sehingga menjadi mantap.
- Menentukan pencapaian ke tahap optima yang dapat dipelajari oleh setiap murid untuk mengelakkan kekecewaan dan perasaan jemu.
- Memberi penekanan kepada rangsangan dan ulangan.
- Menghadkan konsep atau kemahiran yang diajar dalam satu-satu masa untuk memberi pengalaman kejayaan kepada murid-murid.
- Mengelakkan murid-murid menjalankan tugas yang kompleks.
- Berkaitan rapat dengan objektif pelajaran, masalah situasi yang dapat difahami dan persekitaran murid-murid itu sendiri.
- Sentiasa mempunyai aktiviti yang mengukuhkan koordinasi motor kasar dan motor halus.
- Memberi peluang kepada kanak-kanak untuk menggunakan kreativiti mereka.
0 comments:
Post a Comment